Laman Utama
Terapi Pusat Rawatan Madinatul Asrar

APPLIED KINESIOLOGY

Kinesiology mula-mula ditemui secara kebetulan oleh Prof. Dr. George Good Heart DC, seorang ahli saraf di Amerika, melalui amalan kerja terapi chiropractice (rawatan penyakit melalui pemeriksaan / normalisasi saraf tulang belakang) dengan pesakitnya, pada tahun 1964 di Amerika.  

Kemudian dilakukannya penelitian-kajian, analisa-analisa, uji-cuba dan terapan-terapan kepada para teman dan pesakit-pesakitnya selama bertahun-tahun. Setelah dia yakin betul sepenuhnya bahawa cara kinesiology sangat baik, mulakan diperkenalkannya secara meluas pada tahun 1980.  

Kemudian mereka-mereka yang belajar dari penemunya itu, berjaya pula membangunkan melalui kajian masing-masing, sehingga mulakan dipakai oleh pelbagai ahli dalam pelbagai bidang, terutama dalam bidang kesihatan di Amerika. Selepas tahun 1990 berkembang secara pesat ke manca-negara lain, terutama kenegara-negara maju di mana peribadi-peribadi bangsanya selalu berkaitan dengan pakar-pakar kesihatan di Amerika.   Digunakan oleh para chiropractors,ahli-ahli penyakit tulang, para doktor perubatan, doktor-doktor gigi, psychologist, psychiatris, para ahli rawatan complimentary / alternatif dari pelbagai aliran dan lain-lain untuk mendiagnosis atau mencari punca-punca penyakit / kelemahan-kelemahan organ tubuh dan lain-lain.

Sebagai hasil dari kajian-kajian, pembangunan dan penggunaannya, maka timbul beberapa aliran seperti Specialized Kinesiology, Behavioural Kinesiology, Educational Kinesiology, Biokinesiology, Manual Kinesiology,Transformational Kinesiology, Clinical Kinesiology dan lain-lain. Pada waktu itu, Dr.Alan Beardal sudah dapat mencari sampai 300-macam hasil diagnosis dengan Kinesiology.

Sekarang sudah semakin banyak perkara yang boleh diungkapkan dari tubuh seseorang, termasuk pelbagai penemuan oleh penulis sendiri.

Pada prinsipnya, penerapan ilmu "kinesiology" menggunakan tenaga dan sistem saraf yang ada di dalam tubuh dengan uji tekan pada otot-otot yang khusus, tangan atau kaki.   Melalui test kinesiology, akan ditemui ketidak-seimbangan,stress, tekanan dan kesesakan-kesesakan dalam sistem saraf dan titik-titik akupuntur, aliran-aliran hormon dari kelenjar, kelemahan / kelainan-kelainan fizikal tubuh, emosi, kejiwaan, cita-cita, inteligensia dan lain-lain. Banyaknya ragam dan kejayaan pemeriksaan yang akan dilakukan bergantung juga pada lengkapnya pengetahuan pelakunya tentang ilmu faal tubuh, fungsi organ-organ tubuh, gejala dan perkembangan penyakit, ilmu gizi / nutrisi, fungsi kelenjar-kelenjar, sistem saraf, kejiwaan, gejolak emosi, konsentrasi, cita-cita dan inteligensia, penghayatan, seni dan kemahiran serta kesabaran pelakunya.

ENERGY DI DALAM TUBUH SEBAGAI DASAR KERJA "KINESIOLOGY".

Pada tulisan ini, penulis ingin menjelaskan sedikit bagaimana kemungkinan kerjanya kinesiology mengikut "Logik Fikiran Penulis Sendiri" setelah meyakini bahawa di dalam tubuh manusia ada aliran tenaga berupa elektrik dengan voltan sangat rendah sekali, tetapi bermanfaat tanpa batas.   Itulah kehebatan ciptaan Tuhan yang tidak boleh dibuat oleh manusia.

Disamping itu, penulis meyakini adanya hubungan saraf-saraf yang sangat banyak.Berjuta bahkan berjuta syaraf ada di dalam badan.   Tenaga berguna untuk memfungsikan organ-organ tubuh dan melakukan koordinsi antara satu dengan yang lain agar semua dapat berjalan dengan segala arahan.

Hal itu semua boleh bekerja kalau ada roh kehidupan yang baik, normal secara menyeluruh.

Kita sebagai manusia haruslah mensyukuri ciptaan Tuhan, yang telah menghadirkan kita ke muka bumi ini, berbentuk satu tubuh yang lengkap dengan alat-alat kawalan serba automatik. Badan yang hanya diperbuat dari beberapa puluh kg daging, pelbagai cecair tubuh berupa darah dan lain-lain, serta keratan-keratan tulang yang mudah hancur kalau bercanggah dengan benda-benda keras yang ada di bumi ini.

Namun demikian, badan yang begitu kecil boleh bergerak-gerak, berputar-putar, melonjak-lonjak, berguling-guling.

Semua gerakan dapat terlaksana secara automatik mengikut keinginan yang punya badan.   Mata sendiri boleh bergerak berputar-putar ke kiri ke kanan atau sebaliknya, ke atas ke bawah atau sebaliknya tanpa harus memainkan leher atau bahagian badan lain. Cuba anda praktikkan sahaja. Kepala juga demikian, boleh dimainkan ke kiri atau ke kanan, ke atas atau ke bawah tanpa perlu mengubah kedudukan badan. Begitu juga bahagian-bahagian kaki, tangan, lengan, jari-jari dan pinggang boleh diputar-putar dengan mudah. Cuba pembaca lakukan gerakan-gerakan itu. Aneh dan bagaimana hal itu boleh terjadi?

Tidak lain dan tidak bukan adalah kerana adanya keinginan batin yang diteruskan ke otak dan otak menghantar arahan ke bahagian-bahagian yang ingin digerakkan.Keinginan timbul kerana adanya roh didalam badan tubuh kita.   Habis roh seseorang, maka habis pulalah keinginan dan jasad badan tidak ada ertinya lagi selain setumpuk daging dan tulang-tulang yang akan membusuk dimakan bakteria-bakteria.   Kesemua gerakan-gerakan tadi dapat berlangsung berkat adanya kekuatan tenaga hantaran elektrik di dalam badan yang boleh membawa pelbagai mesej dari satu organ ke organ lain, dari satu saraf ke saraf lain.   Hantaran elektrik itulah yang kita sebut sebagai tenaga dalam tulisan ini, yang sangat halus dan lemah, sangat sensitive, sangat menentukan, sangat bermanfaat dan sangat penting fungsinya dalam menetapkan segala gerakan keaktifan dengan tujuan-tujuan tertentu mengikut keinginan yang boleh kita lakukan di dalam badan kita.   Pelbagai gerakan badan secara menyeluruh, atau secara berasingan sendiri-sendiri pada organ-organ tertentu yang ada sebagai aksesoris di dalam badan, boleh dilakukan sebagai layaknya sebuah badan yang hidup dengan sihat sempurna.   Tenaga-tenaga itu bersimpang siur dalam badan, dalam menjalankan fungsi-fungsi badan secara sendiri-sendiri dan secara terkoordinasi, antara satu dengan yang lain, yang ditetapkan oleh keinginan batin dengan adanya roh yang dimaksudkan tadi.

Lain lagi dengan hal semasa perut kita kosong.   Perut yang kosong memberi mesej tentang keadaan itu dengan memberikan satu perasaan "lapar" yang dihantar ke otak melalui kekuatan tenaga saraf-saraf.   Setelah otak menerima mesej tadi dari perut, lalu otak menghantar arahan ke bahagian-bahagian badan yang lain yang akan menimbulkan keinginan untuk segera mencari makan.   Dan kalau makanan tidak sedia, otak memerintahkan badan untuk mencari bahan-bahan untuk dimasak agar boleh dimakan untuk mengisi perut yang sudah kosong.   Itu semua berlaku secara automatik berkat adanya saraf-saraf, tenaga dan roh.   Semasa suasana panas, cecair di badan mulai berkurang kerana pembangunan / penuaian sel-sel tubuh semasa panas serta pengeluaran peluh melalui lapisan kulit. Pada waktu itu, kerongkong jadi kering dan memberi mesej perasaan "haus" yang disampaikan ke otak.

Lalu otak memerintahkan badan agar kita mencari air untuk diminum sebagai untuk mencukupi keperluan badan akan air.

Kalau pada masa itu tidak terdapat air yang sudah matang siap untuk diminum, otak hantar arahan ke badan agar mencari air untuk dimasak, kemudian diminum.Kalau air tidak ditemui umpamanya, boleh turun perintah untuk memanjat pokok kelapa supaya boleh memetik kelapa yang masih muda sekadar untuk mengambil airnya untuk diminum pelepas dahaga yang timbul tadi. Semuanya berjalan secara automatik, teratur mengikut mesej yang "diterima otak" dan yang "Diperintahkan otak" ke bahagian-bahagian badan untuk memenuhi keperluan secara menyeluruh (holistik). Itulah kerja tenaga otak dan badan dengan roh yang menimbulkan / membentuk keinginan.

Pada waktu hawa / cuaca sejuk, sel-sel badan menyusut dan oleh kerana itu sebahagian cecair perlu dikeluarkan. Sewaktu itulah cecair dibuang ke pundi kencing.   Kandung kencing terasa berat.Itulah perasaan "ingin kencing / buang air kecil".

Mesej itu diteruskan ke otak dan otak memerintahkan badan untuk mencari jamban / tandas / tandas untuk buang air kecil.   Lalu yang paling automatik yang kita rasakan, kalau sudah sampai di tempat yang "selamat" dari intipan orang, maka sewaktu hendak buang air kecil itu, tanpa perlu membuka satu "kran (valve)" atau satu "sumbat" apa-apa agar kencing dapat keluar, tetapi   hanya dengan sedikit kepekatan bahawa kita akan buang air kecil, maka air kencing pun mengalir secara automatik.   Bukankah itu merupakan suatu hal yang harus kita syukuri?   Itulah kerja tenaga otak dan badan di mana ada kehidupan roh yang menetapkan keinginan, emosi, nafsu, kejiwaan, cita-cita, inteligensia dan lain-lain.   Begitu juga pada hal-hal lain yang terjadi di dalam badan kita dari masa-kewaktu.   Bukankah itu sesuatu hal yang sangat "sofisticated" yang patut disyukuri, kerana adanya tenaga tubuh dan roh yang berada di dalam diri kita.

Sewaktu kita tercium bau yang harum atau bau yang enak, maka secara automatik hidung kita akan mendongak keatas dan serta merta kepala kita akan berputar ke kiri atau ke kanan, mencari sumber bau itu di mana dan ingin tahu bau apa itu.Kalau umpamanya bau itu adalah bau durian, lalu datang selera ingin memakannya sambil ingin tahu di mana durian itu.

Tetapi kalau kita tercium bau yang tidak enak, entah bau bangkai, atau bau kentut, maka secara automatik kita berhenti menghirup nafas dan mungkin tangan kita secara automatik akan diangkat untuk menutup hidung agar bau busuk itu tidak sempat tersedut lebih jauh.   Malah kadang-kadang, kalau bau busuknya keterlaluan, tidak boleh dihambat dihidung saja, malah sempat tersedut jauh ke dalam paru-paru.   Apa yang terjadi?   Secara automatik otak memerintahkan kerongkong untuk mengeluarkan bau yang tidak enak itu dengan "meludahkannya" keluar kembali, atau malah boleh-boleh perut ikut berperanan untuk "Memuntahkan" bau busuk itu kembali keluar.   Itu semua berlaku secara automatik. Itulah kerja tenaga dari otak dan badan yang hidup dengan roh.

Itulah sekadar contoh tentang bagaimana kerja koordinasi otak dan badan melalui saraf-saraf dengan panduan roh.

Banyak sekali hal-hal lain sebagai contoh bagaimana tubuh kita hidup, beraktiviti sehari-hari, termasuk hal-hal yang abstrak yang tidak boleh dilihat di depan mata, tetapi dapat dibayangkan di dalam otak.

Kalau di antara organ itu ada yang mengalami kerosakan kerana pelbagai hal, maka kekuatan jalannya tenaga itu juga ikut terganggu. Itulah yang menyebabkan penyakit yang boleh diketahui dengan mudah melalui kaedah kinesiology yang sudah dikaji oleh ahli-ahlinya.

AMALAN KINESIOLOGY HANYALAH DENGAN MENANGKAP ENERGI BADAN YANG LEMAH MELALUI OTOT LENGAN.

Anda boleh melihat keadaan pengalaman-pengalaman masa lalu secara terperinci.Bagaimana anda belajar dulu disekolah.   Bagaimana orang tua menyenangkan anda dimasa lalu, dapat anda bayangkan kembali yang membuat anda tersenyum sendiri kerana merasa senang. Atau anda akan mengerutkan dahi anda kerana mengingat hal-hal yang mengecewakan atau menyakitkan perasaan hati anda dimasa lalu.   Itu merupakan bukti bahawa otak dan roh anda boleh membalik-balik kembali lembaran data yang ada di dalam ingatan anda.   Itulah kerja tenaga otak, badan dan roh anda.   Seperti kerja prosessor pada sebuah computer dengan meng "klik" mouse menggunakan jari telunjuk atau jari tengah anda, serta menekan keyboard menggunakan sepuluh jari.   Begitu juga kerja otak, segala kejadian yang kita alami dimasa lalu, semuanya disimpan di dalam otak kita yang dapat dikeluarkan kembali dengan bantuan tenaga otak dan roh kita.   Otot lenganlah sebagai "mouse" nya dan tangan yang menekan itu sebagai jari-jari yang meng "klik".

Disini kita boleh menyimpulkan, dengan bolehnya "play-back" ("mainkan kembali") hal-hal yang terjadi di masa lalu dan hal-hal yang berlangsung sekarang, termasuk situasi keadaan tubuh, maka bererti data-data itu disimpan rapi di dalam otak.

Hal itulah yang telah dapat diungkapkan oleh penemu kinesiology, Dr.   George Good Heart yang ahli dalam kerja saraf-saraf secara terapan.   Gerak otot diselaraskan dengan otak melalui saraf-saraf penghubung antara otak dan organ-organ tubuh, kelenjar-kelenjar, pusat-pusat saraf diotak, darah dan lain-lain.Sehingga kita, dengan mudah, dapat mengetahui tentang keadaan bahagian-bahagian badan seseorang atau hal-hal yang berkaitan dengan fizikal, emosi, mental dan spiritual orang itu, kuat atau lemah, normal atau tidak normal, keadaan biasa atau ada kelainan, sihat atau tidak sihat, dengan menekan lengannya sambil meraba titik-titik organ atau system tubuh yang lain.   Mudah saja.   Memang mudah untuk dijelaskan,tetapi sukar diterima akal kalau belum melihat dan merasakannya sendiri.   Untuk boleh memahami,anda perlu melihat peragaan oleh seseorang yang sudah ahli dan mahir dalam praktiknya.

Kalau anda berminat serius untuk menguasai ilmu dan teknik-tekniknya, tentu anda boleh menghubungi Dr.Mohamad Rizal Bin Rosdi Ph.D untuk mendalami secara terperinci tentang pelbagai teknik kinesiology yang boleh dipelajari dengan mudah, hanya dengan cara praktikal bagaimana kami melakukannya.   Disamping itu anda akan kami bimbing bagaimana melakukannya.Juga akan dijelaskan hal-hal apa saja yang mungkin boleh diperiksa.

Itulah kerja koordinasi tenaga otak, badan dan roh.   Tenaga yang simpang siur dalam tubuh anda, dicuba ditangkap pada otot lengan dengan satu tekanan.   Memang, kadang-kadang bagi mereka yang bersifat skeptis, tertutup,tidak mahu membuka diri untuk mempelajari dan menerima hal-hal yang baru, atau tanpa kemahuan / keinginan untuk mendalaminya, maka tentu akan sukar mengambil pengertian, apatah lagi untuk mempelajari dan menerima hal-hal yang "aneh tapi nyata" agak "abstrak" seperti kinesiology ini   .   Saya sebagai pemula dulu, dalam hal ini, juga tidak akan menerima begitu saja.   Kinesiology kelihatan seperti "magic", seperti ilmu sihir atau seperti ilmu hipnotis atau seperti sunglap saja.   Tetapi kinesiology mempunyai keunggulan sendiri, bukan magic atau ilmu-ilmu sihir dan lain-lain seperti itu.   Kinesiology adalah satu ilmu pengetahuan tentang tenaga tubuh manusia, "advanced science of human body" atau "advance science of energy of human body" yang belum banyak diketahui disini.

Kalau anda ingin mempelajari teori-teori tentang kinesiology, anda boleh pergi ke Amerika, Eropah atau ke beberapa negara maju lain di mana sedia institusi-institusi untuk mempelajari secara teori dan amalan, yang memerlukan masa yang anda minimum 2 atau 3-tahun harus duduk di sana untuk mendapatkan diploma yang tentu dengan kos yang tidak sedikit.   Tetapi kalau anda mahu menerima apa adanya saja, dengan tujuan untuk memetik manfaat yang sangat luas tentang terapan kinesiology, anda cukup menghabiskan masa beberapa hari saja dengan kami.Dengan begitu kami yakin, anda sudah boleh menggunakannya.   Kemudian untuk mencapai tahap mahir, mungkin hanya dengan cuba melakukannya atau menyemak sekitar 20-30-orang saja, sudah cukup.   Sesudah itu anda boleh kembangkan sendiri sesuai keinginan dan pengetahuan anda tentang ilmu faal tubuh manusia, tentang darah, tentang kelenjar-kelenjar, tentang saraf-saraf otak, tentang peredaran cecair tubuh dan lain-lain.

Seperti selalu kami jelaskan kepada para peserta latihan kinesiology dengan kami, mempelajari terapannya sahaja tanpa mempelajari teori-teori secara mendalam, sama seperti anda "menikmati kuih yang enak".   Kalau anda memakan sejenis kuih yang terasa enak, makan sajalah kuihnya tanpa perlu tahu teori bagaimana membuatnya dan bahan-bahan apa sahaja yang dipakai untuk membuatnya.Bukankah anda hanya ingin "enaknya" kuih itu saja?   Saya sendiri, baru mulai meyakini setelah saya berjaya mencari kelemahan-kelemahan badan seseorang, seperti kelainan-kelainan fungsi organ-organ tubuh, ketidak-normalan darah, saraf-saraf otak, ketidak-normalan peredaran darah, ketidak-normalan peredaran getah bening, kelainan-kelainan pada paru-paru / saluran nafas, organ / saluran pencernaan dan lain-lain yang menjadi penyebab dari pelbagai penyakit yang dideritanya.

Hasil pemeriksaan kesihatan seseorang dengan terapan sistem kinesiology, sangat "nyata" tanpa keharusan sepenuhnya bagi orang yang diperiksa untuk menceritakan keluhan-keluhannya.   Berbeza dengan cara seorang ahli kesihatan lain menyemak kesihatan pesakitnya.Biasanya seorang ahli kesihatan bertanya dulu kepada pesakit aduan-aduan (simptom) yang dirasakan si pesakit semasa diperiksa.   Berdasarkan itulah seorang ahli kesihatan baru boleh menduga penyakit apa yang mungkin dialami pesakit.   Kalau kurang jelas atau diragukan, barulah diperiksa lanjut dengan menggunakan alat bantu di makmal dan alat-alat kesihatan lain yang sudah pasti akan memakan kos tinggi.

Tetapi, dengan kaedah kinesiology, dengan mudah boleh diketahui bahagian-bahagian mana yang tidak normal, bahagian-bahagian apa yang harus mendapat perhatian untuk pemeriksaan tanpa alat.   Dan lagi, banyak hal-hal yang belum boleh / sukar diketahui melalui cara-cara biasa, tetapi dengan mudah boleh diketahui dengan terapan kinesiology.   Kos pun sangat murah sekali berbanding dengan cara-cara biasa kerana dapat dilakukan anpa alat atau hanya dengan alat yang sederhana.