Laman Utama
Terapi Brainwave Untuk Rawatan Masalah Berkaitan Psikologi

TEKNOLOGI SAINTIFIK GELOMBANG OTAK ANUGERAH AGUNG
(OBSESSIVE COMPULSIVE DISORDER NEUROTHERAPY & BRAINWAVE THERAPY)

Membantu mengatasi Obsessive Compulsive Disorder (OCD).

Gejala OCD seperti penyakit yang berkaitan dengan sifat was-was yang boleh berupa berlebihan kebersihan kerana takut dijangkiti penyakit, mencuci tangan berulang kali, keraguan dalam bersuci dari najis atau keraguan dalam beribadah sehingga mengulang-ulang proses, bolak-balik menyemak kunci pintu rumah padahal sudah dikunci dan sebagainya.

Anda yang mengikuti terapi ini saya lengkapi dengan 3 file audio brainwave.

Dua file audio untuk sesi terapi brainwave, dan satu file audio brainwave untuk sesi pemrograman fikiran (Quantum Mind Programming).

Dua file Audio brainwave berdurasi 35 minit dan satu file audio berdurasi 10 minit.

TERAPI UNTUK MENGATASI OBSESSIVE COMPULSIVE DISORDER (OCD)

Nama Produk  Brainwave : OCD Relief

Keterangan : Membantu mengatasi Obsessive Compulsive Disorder (OCD). GejalaOCD boleh berupa  berlebihan  kebersihan kerana takut dijangkiti penyakit, mencuci tangan berulang kali, keraguan dalam  bersuci dari najis atau keraguan dalamberibadah sehingga mengulang-ulang proses, bolak-balik  menyemak  kunci pintu rumah padahal sudah dikunci dan sebagainya.

Cara Pakai : Didengarkan dengan headphone atau speaker sambil duduk santai atau berbaring.   Mata dipejamkan untuk merasakan alunan Brainwave.   Dalam sehari disyorkan mendengar Brainwave ini selama 30 minit.   Jika anda tidak ada masa lapang untuk mendengar Brainwave ini secara khusus, maka anda boleh dengar Brainwave ini waktu menjelang tidur.   Tiada masalah jika anda tertidur ketika mendengar Brainwave ini.

Harga : RM150

OBSESSIVE COMPULSIVE DISORDER (OCD)

Apa gangguan obsesif kompulsif (OCD) dan apa gejalanya?

Terapi Brainwave Untuk Mengatasi Gangguan Obsesif Kompulsif (OCD)kompulsif obsesif (OCD) adalah suatu gangguan kecemasan yang menyebabkan pesakit mengalami obsesi / fikiran berulang. Penyakit ini boleh menganggu kehidupan anda dalam segi hubungan, pekerjaan ataupun pendidikan.

Beberapa contoh pesakit OCD adalah kecenderungan seseorang untuk takut terhadap sesuatu secara berpanjangan dan melakukan sesuatu untuk menghilangkan ketakutannya tersebut secara terus menerus.

Contohnya, seseorang mungkin takut terkena kuman dan sesuatu yang anda sentuh penah dengan kuman.   Hal ini membuat anda selalu mencuci tangan. Hal ini kadang-kadang wajar, namun pesakit OCD terus menerus mencuci tangannya.

Pada pesakit OCD, obsesi ini boleh diertikan sebagai sebuah implus, fikiran atau gambaran yang terus saja berulang dan berterusan hingga pada akhirnya menyebabkan kecemasan berat.   Impuls ini sangat tidak rasional bagi orang normal, namun bagi pesakit OCD sangatlah menarik sehingga terus saja diulang-ulang.

Ada empat jenis Obsessive Compulsive Disorder (OCD), iaitu:

Agresif Obsessive Compulsive Disorder related to sexual, religion atau merugikan lain yang disebabkan oleh dorongan.

Obsesi dengan simetri yang disertai dengan menetapkan dan mengulangi dorongan.

Obsesi pencemaran yang akhirnya diakhiri dengan pembersihan dorongan

Gejala penimbunan, pesakit OCD mengalami kenaikan selama 100 tahun kebelakangan.   Untuk orang amerika, pesakit OCD berkisar antara 1% -2% dari jumlah penduduk dewasa atau sekitar 2-3 juta orang.   Kebanyakan pesakit OCD adalah remaja umur 19 tahun.OCD juga boleh bermula dari masa anak-anak dan biasanya berkembang hingga usia 30 tahun dengan majoriti pesakit adalah laki-laki.

PENYEBAB OBSESSIVE COMPULSIVE DISORDER (OCD)

OCD merupakan penyakit yang rumit. Hal ini disebabkan oleh belum jelasnya penyebab penyakit ini. hanya saja para ahli pernah melakukan kajian tentang penyakit ini. kajian ini menunjukkan kemungkinan penyebab OCD adalah adanya masalah pada penghantaran maklumat pada bahagian otak yang satu dengan bahagian otak yang lain. Masalah juga datang jika jumlah serotonin atau bahan kimia yang ada dalam otak kurang dari jumlah normal.

GEJALA OCD

Ada beberapa gejala yang sering muncul pada pesakit OCD:

Obsesi. Gejala OCD ini meliputi pelbagai fikiran, idea atau dorongan yang tidak diingini yang terus saja datang tanpa henti. Dorongan ini terus saja ada di kepala anda, boleh menyebabkan kecemasan dan rasa takut. Ketakutan ini boleh menyangkut fikiran tentang seksual, keganasan penyakit serta jangkitan. Beberapa contoh OCD untuk jenis obsesi seperti ini diantaranya adalah :

Takut membahayakan diri sendiri ataupun pasangan.

Takut kotor, terkena kuman ataupun jangkitan.

Ketakutan pasangan mendapatkan bahaya semasa memandu.

Selalu saja merasa resah. Banyak fikiran negatif yang ada di fikiran seperti perasaan mengunci pintu, lupa mematikan lampu ataupun hal-hal sejenis.

Compulsion. Gejala OCD ini berupa kelakuan yang dilakukan secara berulang-ulang untuk menghilangkan obsesi di atas. Contohnya adalah :

Mencuci tangan terus menerus untuk menghilangkan kotor, kuman ataupun jangkitan.

Mengulang sesuatu hingga anda merasa hal tersebut sempurna namun tidak akan pernah terasa sempurna.

Berdoa secara terus-menerus yang diakibatkan oleh kecemasan yang berlebihan.

Melakukan hal-hal yang aneh, seperti tokoj Howard dalam filem Aviator. Howard sering membakar seluruh bajunya dan menuangkan air kencing ke dalam botol dan kemudian dikumpulkan.

Obsesi atau dorongan di atas berlaku biasanya berlaku lebih dari 1 jam dalam sehari.   Pada suatu saat, pesakit merasa yakin bahawa dorongan atau compulsion tersebut tidak nyata, namun pada masa lain mereka sangat ketakutan dengan hal tersebut.

PERUBATAN OCD

Rawatan untuk penyakit ini meliputi dua perkara, iaitu kaunseling dan rawatan.

Kaunseling

Terapi Brainwave Untuk Mengatasi Gangguan Obsesif Kompulsif (OCD)Kaunseling yang boleh dilakukan untuk rawatan penyakit adalah terapi kognitif-tingkah laku.

Dalam terapi OCD ini, pesakit akan dibantu untuk mengatasi masalahnya dengan perbincangan yang rasional dan kemudian dilanjutkan dengan terapi tingkah laku untuk pencegahan. Kaunseling ini boleh membantu pesakit untuk mengatasi ketakutannya.

Contohnya, jika seorang pesakit takut dengan kuman maka ia akan diajak untuk menyentuh sesuatu yang anda percayai mempunyai kuman dan tidak mencuci tangan.

  Hal ini dilakukan secara terus menerus, sementara kaunselor akan terus memberikan terapi OCD yang berupa terapi kognitif yang pada akhirnya membuat kecemasan anda menghilang. Terapi yang cukup sukar pada awalnya, namun akan berjaya.

Perubatan

Biasanya digunakan ubat-ubatan antidepresi untuk sementara. Selain itu diberikan juga Chlomipramine dan Fluxomine.   Fungsi dari kedua-dua ubat ini adalah sebagai penenang. Selain itu juga berfungsi menurunkan obesesional pada pesakit.

TERAPI GANGGUAN OBSESIF KOMPULSIF

Penyakit Obsesif-Kompulsif ditandai dengan adanya obsesi dan kompulsi. Obsesi adalah gagasan, khayalan atau dorongan yang berulang, tidak diinginkan dan mengganggu, yang kelihatannya bodoh, aneh atau menakutkan sedangkan kompulsif adalah desakan atau paksaan untuk melakukan sesuatu yang akan meringankan rasa tidak nyaman akibat obsesi.

Penyakit ini terjadi pada 2,3% dewasa. Penyebabnya tidak diketahui. Gejalanya adalah obsesi yang umum bisa berupa kegelisahan mengenai pencemaran, keraguan, kehilangan dan penyerangan.

Pesakit merasa terdorong untuk melakukan ritual, iaitu tindakan berulang, dengan maksud tertentu dan sengaja.   Ritual dilakukan untuk mengendalikan suatu obsesi dan boleh berupa:

Mencuci atau membersihkan supaya bebas dari pencemaran

Menyemak untuk menghilangkan keraguan

Menimbun untuk mengelakkan kehilangan

Menghindari orang yang mungkin menjadi objek serangan.

Sebahagian besar ritual boleh dilihat langsung, seperti mencuci tangan berulang-ulang atau menyemak pintu berulang-ulang untuk memastikan bahawa pintu sudah dikunci.Ritual lain merupakan kegiatan batin, contohnya mengira atau membuat kenyataan berulang untuk menghilangkan bahaya.

Pesakit boleh terobsesi oleh segala hal dan ritual yang dilakukan tidak selalu secara logik berkaitan dengan rasa tidak selesa yang akan berkurangan jika pesakit menjalankan ritual tersebut.   Pesakit yang merasa bimbang tentang pencemaran, rasa tidak nyamannya akan berkurangan jika dia memasukkan tangannya ke dalam saku seluarnya.   Kerana itu setiap obsesi tentang pencemaran timbul, maka dia akan berulang-ulang memasukkan tangannya ke dalam saku seluarnya.   Mereka menyedari bahawa perilaku fizikal dan mental terlalu berlebihan bahkan cenderung aneh.

Penyakit obsesif-kompulsif berbeza dengan penyakit psikosa, kerana pada psikosa penderitanya kehilangan kenalan dengan kenyataan. Pesakit merasa takut dimalukan sehingga mereka melakukan ritualnya secara sembunyi-sembunyi.

Sekitar satu pertiga pesakit mengalami kemurungan ketika penyakitnya terdiagnosis.   Diagnosis biasanya ditegakkan berdasarkan penuturan pesakit mengenai perilakunya.   Pemeriksaan fizikal dilakukan untuk menyingkirkan penyebab fizikal dan penilaian psikologi dilakukan untuk menyingkirkan kelainan jiwa lain.

Terapi pendedahan merupakan sejenis terapi perilaku yang boleh membantu mengatasi penyakit ini.   Pesakit dihadapkan kepada situasi atau orang yang mencetuskan timbulnya obsesi, ritual mahupun rasa tidak selesa.   Rasa tidak selesa atau kecemasan secara berperingkat akan berkurang jika pesakit mencegah dirinya melakukan ritual selama dihadapkan kepada rangsangan tersebut. Dengan cara ini, pesakit memahami bahawa untuk menghilangkan rasa tidak selesa tidak perlu melakukan ritual.

Psikoterapi dilakukan agar pesakit lebih memahami pertentangan batin yang mungkin melatar belakangi terjadinya penyakit ini.

Terapi Brainwave Untuk Mengatasi Gangguan Obsesif Kompulsif (OCD)